Thursday 25 April 2013

Permodelan Objek 3D Menggunakan Kaedah Bezier


Abstract

          Banyak objek dalam dunia sebenar diterjemahkan semula di dalam dunia maya. Terdapat objek yang bersifat bergeometri dan objek bersifat semulajadi. Permodelan objek semulajadi lebih bermasalah disebabkan oleh pergerakan objek semulajadi yang sememangnya memerlukan bentuk dan hasil yang realistik seperti pergerakan otot pada tangan manusia. Objek-objek geometri merupakan objek-objek yang dibentuk melalui beberapa kaedah yang dicipta oleh manusia. Di antara objek-objek yang diklasifikasikan sebagai objek geometri ialah kotak, bulatan,garisan dan sebagainya. Objek semulajadi pula adalah merangkumi objek seperti manusia termasuk semua anggota yang terdapat pada badan manusia dan juga pergerakan awan di langit. Penterjemahan objek dari dunia nyata kepada persembahan berkomputer memerlukan kaedah-kaedah tertentu. Bagi tujuan projek ini kaedah permodelan Bezier telah digunakan bagi melihat hasil pembentukan objek dan kesan perubahan pada objek apabila satu titik kawalan diubah.

No comments:

Post a Comment