Thursday 25 April 2013

Permodelan Objek Boleh Cangga Berasaskan Fizikal


Abstract

          Permodelan komputer telah diberi perhatian sejak beberapa dekad yang lalu. Ia bertujuan untuk mempamirkan model objek dalam beberapa keadaan transformasi. Pelbagai algoritma permodelan, teknik pamiran dan pembanggunan digunakan. Antara teknik permodelan yang hangat diperbincangkan ketika ini adalah seperti teknik Permodelan Berasaskan Fizikal(Physically Based Modeling). Permodelan ini dikatakan lebih efektif, realistik dan lebih berkesan dimana ciri-ciri semulajadi objek diambil kira. Terdapat beberapa hukum fizik digunakan, di antaranya dalah Hukum Dinamik Zarah,Hukum Newton, Hukum Hookes dan beberapa hukum yang terangkum di dalam bidang kajian Fizik Keadaan Pepejal(Solid State Physics) cuba dikupas. Beberapa Algoritma fizik-matematik terhasil, di antaranya Euler, Midpoint dan Runge-Kuta. Projek ini cuba mengupas serba sedikit teknik permodelan berasaskan fizikal dengan disertakan kekangan atau pengaruh dalaman yang menjadi faktor pengubah rekabentuk objek yang dimodelkan. Satu prototaip akan dibangunkan pada akhir projek ini untuk membina model berasaskan fizikal yang akan berubah bentuk apabila dikenakan pengaruh daya terhadapnya.

No comments:

Post a Comment